استفاده از تلفن به عنوان یک هات اسپات به شما امکان اتصال به اینترنت را در هر مکانی می دهد که از امنیت بیشتری نسبت به استفاده از Wi-Fi عمومی رایگان برخوردار است. اما اگر تلفن شما اندروید است ممکن است سریع ترین سرعت ممکن را دریافت نکنید و لپ تاپ یا رایانه لوحی شما بسیار کندتر از آنچه ممکن است بارگیری شوند.

با آزمایش شبکه های نسل پنجم Sprint و Verizon در شیکاگو در سال 2019، این پرسش به وجود آمد که هنگام به اشتراک گذاشتن ارتباطات سریع با اینترنت 4G آیفون که از طریق Wi-Fi محدود شده است چه اتفاقی می افتد؟ این در حالی است که سامسونگ گلکسی S10 5G در Sprint سرعت بارگیری نسبتاً ثابتی بین 100 تا 200 مگابیت بر ثانیه در طول روز داشت (و S10 5G در Verizon بین 400 مگابیت بر ثانیه و 800 مگابیت بر ثانیه سرعت می گرفت)، آیفون با سختی توانست از 30 مگابیت بر ثانیه عبور کند.

پس از تایید سامسونگ و شرکت های مخابراتی مبنی بر اینکه چیزی سرعت را محدود نمی کند، دستگاه های دیگر از جملهOnePlus 7 Pro و LG V50 ThinQ 5G را بررسی کرد، و اینطور به نظر رسید این مشکل در تنظیمات اندروید نهفته است که دارای نقاط Wi-Fi است که Wi-Fi را با فرکانس کندتر 2.4 گیگاهرتز به جای 5 گیگاهرتز پخش می کند.

با تغییر نقطه اتصال تلفن همراه به 5 گیگاهرتز یا همان 5G، سرعت بارگیری افزایش می یابد. پس از تلاش این سرعت برای شکستن سد 30 مگابیت بر ثانیه از طریق Wi-Fi، تغییر هر دو تنظیمات هات اسپات Sprint و Verizon در گوشی S10 5G به iPhone XS Maxاین امکان را داد تا در شبکه 5G مربوط به هر مخابرات سرعت بالاتر از 300 مگابیت بر ثانیه را دریافت کند. با وجود این که این قضیه مربوط به سال 2019 است، اما هنوز هم در سال 2021 با 2.4 گیگاهرتز به عنوان تنظیمات پیش فرض هات اسپات این مشکل وجود دارد.

چگونه نقطه اتصال Wi-Fi در گوشی خود را سرعت ببخشیم؟

طبق گزارشات T-Mobile، اتصال iPhone 12 Pro Max به گوشی Galaxy S21 Ultra 5G در شبکه با سرعت دانلود 33.6 مگابیت بر ثانیه همراه شد. و یک تغییر سریع از 2.4 گیگاهرتز به 5 گیگاهرتز تقریباً سرعت را به سه برابر رساند و اتصال را در همان مکان به 116 مگابیت بر ثانیه افزایش داد.

این تفاوت در چیست؟

باند 2.4 گیگاهرتز برای انتقال سیگنال Wi-Fi به مسافت های دورتر از روتر بسیار مناسب است، اگرچه این کار را با سرعت کمتری انجام می دهد و با سایر دستگاه ها مانند تلفن های بی سیم، مانیتورهای کوچک و حتی مایکروویو در تداخل است. این درحالی است که باند 5 گیگاهرتز بسیار سریع تر است و با تداخل کمتری کار می کند، اگرچه محدوده آن بسیار کوتاه تر است. به طور خلاصه، هنگامی که در خانه هستید از اتصال 5 گیگاهرتز روتر خود در مواقعی استفاده کنید که بیشترین سرعت را دارد، به ویژه در دستگاه هایی مانند تلویزیون های 4k یا کنسول های بازی.

با توجه به این که در بسیاری از موارد، تلفن شما نسبتاً نزدیک به دستگاهی است که به آن متصل هستید، محدودیت برد 5 گیگاهرتز نباید چندان مشکلی ایجاد کند.
اکثر دستگاه های مدرن قادر به اتصال به Wi-Fi در هر دو باند هستند، به همین دلیل منطقی است که این گزینه پیش فرض باشد. با استفاده از مراحل زیر، می توانید تلفن همراه اندرویدی خود را بر روی باند 5G تنظیم نمایید.

1. به تنظیمات بروید.

2. روی Connections و سپس Mobile Hotspot and Tethering ضربه بزنید.

3. روی Mobile Hotspot کلیک کنید و سپس روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.

4. روی Configure Mobile Hotspot ضربه بزنید. این به شما امکان می دهد نام شبکه و رمز عبور Wi-Fi را برای نقطه اتصال خود تغییر دهید، اما به پایین بروید و Show advanced options را انتخاب کنید.

5. در صورت وجود یا ترجیح، Use band 5GHz را انتخاب کنید.

این تنظیمات در رابطه با iOS چطور است؟

اگر آیفون 12 دارید، باند پیش فرض آن 5 گیگاهرتز است مگر اینکه Maximize Compatibility را در قسمت Personal Hotspot تنظیمات روشن کنید. در غیر این صورت اپل به کاربران آیفون اجازه نمی دهد Wi-Fi را که از طریق ویژگی Personal Hotspot iOS پخش می شود تغییر دهند.

این تنظیمات در رابطه با iOS چطور است؟

منبع: cnet